Nieuwe Europese regels moeten producten en diensten voor mensen met beperking toegankelijker maken

Door Anneleen Van Bossuyt op 25 april 2017, over deze onderwerpen: Consumentenbescherming, Interne markt, Europees beleid, Europees Parlement, Personen met een beperking, Technologie
Anneleen Van Bossuyt

Mensen met een beperking moeten makkelijker gebruik kunnen maken van e-boeken, betaalautomaten en websites van audiovisuele mediadiensten. Daarvoor heeft de Commissie interne markt en consumentenbescherming van het Europees Parlement net de nodige wetgeving goedgekeurd. Deze duidelijke regels zullen innovatie echter niet afremmen. Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA), die mee onderhandelde, is dan ook tevreden: “Vandaag zien we dat verschillende producten en diensten onvoldoende toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Nochtans is dit cruciaal om vlot te participeren in het dagelijkse leven. Producenten kunnen overigens nog steeds kiezen op welke manier ze hun producten toegankelijk willen maken. Zo gaan een verbeterde toegankelijkheid en innovatie hand in hand.”

De nieuwe wetgeving lijst duidelijk op welke producten en diensten toegankelijker gemaakt moeten worden. Van Bossuyt: “Dat is erg belangrijk voor zowel de consumenten als de producenten. We zijn daarbij zo toekomstgericht mogelijk te werk gegaan. De regels zullen bovendien enkel van toepassing zijn op nieuwe producten en diensten. Daaronder vallen bv. bepaalde aspecten van telefoon- en bankdiensten, e-commerce en transport, net als de toestellen die gebruikt worden om deze diensten te raadplegen zoals telefoons, tv’s en modems.”

Deze strakke regels laten de producenten wél de nodige ruimte om zelf te kiezen hoe ze hun producten toegankelijker willen maken. “Tijdens de onderhandelingen heb ik hiervoor continu geijverd. Vandaag ontwikkelen bedrijven bv. specifieke productlijnen of applicaties voor slechtzienden. Heel gedetailleerd vastleggen hoe ze hun producten toegankelijk moeten maken, zou innovatie afremmen,” zegt Van Bossuyt.

Bovendien moet ook de directe omgeving van de betrokken producten en diensten toegankelijker worden. Van Bossuyt: “Wat ben je met een toegankelijke ticketmachine in een station als de rolstoelgebruiker er niet geraakt? De EU-lidstaten moeten voor een vlotte bereikbaarheid zorgen. Om dat realiseerbaar te maken, geldt deze verplichting enkel voor nieuwe infrastructuur of wanneer de structuur van een bestaand gebouw ingrijpend gerenoveerd wordt. Bovendien moet dat gebeuren met respect voor de huidige regels rond artistieke en historische gebouwen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is