Drie actiepunten voor betere bescherming bij online geboekte reizen

Door Anneleen Van Bossuyt op 24 mei 2016, over deze onderwerpen: Consumentenbescherming, Interne markt, e-commerce
Online reizen

Europees Parlementslid voor de N-VA Anneleen Van Bossuyt betreurt de talrijke problemen die consumenten vandaag de dag nog steeds ondervinden wanneer ze een online vliegreis boeken.

"Maar liefst 52% van alle online aankopen uit 2015 betrof de boeking van reis- en vakantieaccommodaties. Ik kan dus niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om consumenten voldoende te beschermen".

Van Bossuyt spoort de Europese Commissie dan ook aan tot actie. Ze dringt er op aan dat de onaangekondigde bijkomende kosten, die maatschappijen aanrekenen op het einde van een boeking, onder de loep worden genomen.

"We zien al te vaak dat consumenten opeens geconfronteerd worden met een enorme meerprijs wanneer ze bijvoorbeeld hun bagage willen afleveren of wanneer ze aan de balie willen inchecken i.p.v. op voorhand online. Ik wil dat de Commissie de rechtvaardigheid van deze praktijken eens grondig evalueert".

Ook vraagt Van Bossuyt naar een duidelijk aanspreekpunt waar de consument terecht kan als hij een klacht zou willen indienen of zijn geld wil terugkrijgen. Daarnaast wil ze meer duidelijkheid over de geplande acties van de Commissie ten aanzien van prijsvergelijkingswebsites voor vliegtuigreizen.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is