Vlaamse bedrijven lopen Europese subsidies mis

Door Anneleen Van Bossuyt op 23 november 2016, over deze onderwerpen: Ondernemen, Europees beleid, Europees Parlement, Europese Commissie, Innovatie
Vlaamse bedrijven lopen Europese subsidies mis

De Europese Commissie heeft haar rapport voor 2015 gepubliceerd over Horizon 2020. Dat Europese programma voor onderzoek en innovatie heeft een budget van 77 miljard euro, verspreid over 7 jaar. “Daarvan maken onze Vlaamse universiteiten en onderzoekinstellingen goed gebruik”, stelt Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt vast. “Maar onze Vlaamse bedrijven lopen heel wat potentiële subsidies mis.”

“Als Europarlementslid heb ik de komende maanden de mogelijkheid om het subsidieprogramma bij te sturen”, zegt Van Bossuyt. “Ik wil daar actief Vlaamse bedrijven bij betrekken. Ik zal een groep ondernemers samenstellen om me inzicht te geven in de redenen waarom ze al dan niet deelnemen aan het programma en wat de grootste struikelblokken en troeven zijn.” In dat verband wijst het Europarlementslid alvast op het perverse effect van de eigen Vlaamse investeringen in onderzoek en innovatie. Dit jaar zijn die goed voor in totaal 2,2 miljard euro. “Projecten worden bij ons veel makkelijker goedgekeurd dan in Europa. Het is dan ook niet verwonderlijk dat onze kmo’s slechts op de 17de plaats staan voor het verwerven van Europees geld: ze kiezen voor de lagere drempel in Vlaanderen.”

Duidelijke meerwaarde

Nochtans valt het belang van Europees onderzoek voor onze economie niet te ontkennen: “Elke euro die geïnvesteerd wordt in Europees onderzoek brengt 11 euro op. Dat is een rendement van meer dan duizend procent”, rekent Van Bossuyt voor. “Op het vlak van onderzoek heeft Europa een duidelijke meerwaarde, het is de beste investering in tijden van economische malaise”, besluit zij.