U bent hier
Verdubbeling van meldingen over fouten op kassatickets
Het afgelopen jaar waren er 39 meldingen over afwijkende prijzen op kassatickets. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2020, dat blijkt uit cijfers die N-VA-Kamerlid Anneleen Van Bossuyt opvroeg. De helft van de tijd zijn de fouten in het nadeel van de consument, de andere helft in het nadeel van de onderneming. Van Bossuyt waarschuwt: “de winkelkar is al heel wat duurder geworden, we moeten ervoor zorgen dat de consument niet nog meer op kosten gejaagd wordt door foutieve prijzen”.
Stijging in aantal meldingen over foutieve kassatickets
Van Bossuyt (N-VA) informeerde naar het aantal gevallen van ‘problematische prijsaanduidingen’, dat zijn gevallen waarin de prijs op het kassaticket afwijkt van de prijs bij het schap in de winkel. Uit cijfers blijkt dat er de afgelopen vijf jaren 124 meldingen binnen kwamen[1]. In 2021 waren er 39 meldingen, dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2020, toen er nog sprake was van 15 meldingen.
“De helft van de fouten zouden in het nadeel zijn van de consument, de andere helft in het nadeel van de onderneming. Maar nog zijn het er te veel”, zegt Van Bossuyt.
Digitale kassatickets
Van Bossuyt wees ook op de impact van digitale kassatickets. “Alsmaar meer supermarkten schakelen over naar digitale kassatickets en bieden het papieren kassaticket optioneel aan. Dat is een positieve evolutie. Echter, een papieren kassaticket is vlotter te controleren dan een digitaal. Het is dan ook belangrijk dat de consument erop kan rekenen dat het kassaticket effectief de correcte prijzen hanteert”.
[1] Aantal meldingen over problematische prijsaanduidingen: 39 in 2021, 15 in 2020? 13 in 2019, 15 in 2018, 42 in 2017.