Thomas Cook: N-VA vraagt meer duidelijkheid voor reizigers

Door Anneleen Van Bossuyt op 23 september 2019, over deze onderwerpen: Economie
Thomas Cook

N-VA-Kamerlid Anneleen Van Bossuyt wil dat zo snel mogelijk duidelijk wordt wat de rechten zijn van Vlaamse reizigers na het faillissement van de Britse reisorganisator Thomas Cook. "Consumentenrechten mogen geen papieren tijger zijn", meent Kamerlid Van Bossuyt, die wil dat ook Wouter Beke als bevoegd minister zijn verantwoordelijkheid neemt.

Rechten van reizigers

Reizigers hebben bepaalde rechten wanneer een reisorganisator failliet gaat. Touroperatoren moeten bij wet verzekerd zijn tegen de gevolgen van een faillissement. In dit land is dat het 'Garantiefonds Reizen'. Dat verzekert de verdere doorbetaling van bijvoorbeeld het hotel waar reizigers verblijven. Zo voorkomt het fonds dat de reiziger hinder ondervindt van het faillissement.

Onduidelijkheid troef

Toch is het voor de Vlaamse reizigers onduidelijkheid troef na het failliet van Thomas Cook. "Thomas Cook Group Plc heeft de boeken neergelegd. In België zegt Thomas Cook dat het zijn activiteiten gewoon verderzet, maar wel geen nieuwe klanten aanneemt. Wat is het nu?”, vraagt Anneleen Van Bossuyt zich luidop af.

Minister moet verantwoordelijkheid nemen

Het Kamerlid wil dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt. 'Noch Thomas Cook, noch het Garantiefonds Reizen lichten de situatie toe op hun website. Op de website van FOD economie is dan weer enkel een persbericht te vinden waarin te lezen staat dat de consument dankzij de nieuwe wetgeving in geval van financiële problemen van de organisator of reisagent ‘duidelijkere en completere informatie’ krijgt. Daar heeft de consument die uitkeek naar zijn vakantie nu geen boodschap aan. Iedere actor moet zijn verantwoordelijkheid nemen, ook de minister", zegt Van Bossuyt.

Anneleen Van Bossuyt zal de kwestie in de Kamer voort opvolgen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is