Te veel klachten bij Bel-me-niet-meer-lijst. Anneleen Van Bossuyt pleit voor opt-in-systeem

Door Anneleen Van Bossuyt op 19 februari 2024
Anneleen Van Bossuyt

Op 1 januari 2024 stonden er 1.542.015 telefoonnummers op de bel-me-niet-meer-lijst. Vorig jaar waren er 9.816 klachten voor ongewenste reclame-oproepen bij mensen die zich registreerden op de bel­-me­-niet-meer-lijst. Zo blijkt uit cijfers die Kamerlid Anneleen Van Bossuyt opvroeg. Het hoogste aantal klachten sinds de start van de Bel-me-niet-meer-lijst in 2015. “Wie zich laat registreren heeft dus vandaag géén garantie om niet lastig gevallen te worden”, stelt Anneleen Van Bossuyt, die pleit voor een opt-in-systeem.

De regering-De Croo belooft al sinds begin deze legislatuur maatregelen opdat de “Bel-me-niet-meer”-lijst effectief zou werken, maar de huidige regeling brengt weinig zoden aan de dijk. “Operatoren worden verplicht om hun gebruikers te informeren over de mogelijkheid dat zij zich op elk ogenblik kunnen verzetten tegen het gebruik van hun nummer voor marketingdoeleinden, maar dat is echter niet voldoende. Het voornaamste probleem is namelijk dat ondernemingen die aan directe marketing doen de lijst niet naleven”, duidt Van Bossuyt.

Expliciet aangeven

De N-VA pleit dan ook voor een totale ommekeer. “Een opt-in in plaats van een opt-out systeem. Dat betekent dat je enkel reclametelefoontjes kan krijgen als je expliciet aangeeft dat je ze wil ontvangen. Vandaag bestaat deze regeling al in Nederland en Duitsland. Waar wachten wij dan op?”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is