U bent hier
Respecteer recht van de consument op terugbetaling
Toen de coronacrisis uitbrak, moesten luchtvaartmaatschappijen noodgedwongen hun vluchten annuleren. De regels voor een vluchtannulatie t.g.v. buitengewone omstandigheden (zoals covid-19), zoals bepaald in verordening EEG 261/2004 inzake de passagiersrechten, zijn kristalhelder: de consument heeft recht op een alternatieve vlucht zonder bijbetaling of op terugbetaling. Een voucher voor een latere datum mag, maar kan niet verplicht worden.
De FOD Mobiliteit ontving tussen 15 maart en 14 oktober 2.707 klachten m.b.t. consumenten bij wie de terugbetaling van hun geannuleerde vlucht (geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij en niet door de consument) uitblijft of wordt geweigerd. Dat blijkt op een antwoord van minister Gilkinet op een vraag van N-VA-parlementslid Anneleen Van Bossuyt.
Van Bossuyt: ‘Uiteraard moeten wij begrip opbrengen voor de moeilijkheden waarin de luchtvaartmaatschappijen zich bevinden. Maar dit mag geen excuus zijn voor de niet-naleving van de consumentenrechten’.
Antwoord minister Gilkinet m.b.t. terugbetaling geannuleerde vluchten
Dank u voor deze zeer interessante vraag.
Er dient vooreerst te worden opgemerkt dat de
bepalingen van de Europese verordening niet in
de context van de huidige pandemie werden
opgesteld. Een algemeen vliegverbod werd
opgelegd door de staten zelf, die verantwoordelijk
zijn voor de controle op de naleving ervan.
Deze verordening geeft de respectievelijke
National Enforcement Bodies ook niet de
bevoegdheid om luchtvaartmaatschappijen te
dwingen tot het terugbetalen van passagiers. Het
doel is eerder om een minnelijke schikking te
treffen of te vinden tussen de passagiers en de
luchtvaartmaatschappij.
Dit gezegd zijnde, kan ik u het volgende antwoord
geven.
Onze diensten hebben in de periode van 15 maart
tot en met 14 oktober 2.707 dossiers over dit
onderwerp behandeld.
De termijn waarbinnen een dossier behandeld
wordt, is variabel. In dezen is dit voornamelijk
afhankelijk van wie het dossier kan behandelen en
de complexiteit van het dossier. In uitzonderlijke
gevallen kan de antwoordtermijn oplopen tot
anderhalve maand. De
klachtenbehandelingsprocedure, bepaald door de
Europese Commissie voorziet in een maximale
behandelingstermijn van zes maanden.
Hoewel het initiële antwoord enige tijd op zich kan
laten wachten, is de cel Passagiersrechten
voorlopig nog steeds in staat om de dossiers
binnen de vooropgestelde behandelingstermijn af
te sluiten. De personeelsbezetting van de cel
Passagiersrechten volstaat voor een normale
werklast, buiten de coronacrisis. Momenteel is er
door de crisis wel een piekbelasting, maar de
medewerkers zetten al het mogelijke in om zich
aan te passen en alle vragen zo spoedig mogelijk
te beantwoorden.
Ter ondersteuning van haar actie heeft de cel
Passagiersrechten verschillende mededelingen
gestuurd naar alle luchtvaartmaatschappijen die
vanuit België opereren. Met de maatschappijen
waarvan wij geen antwoord hebben ontvangen, of
waarvan er na deze datum klachten binnenliepen,
werd ook individueel contact opgenomen,
teneinde de mogelijke problemen die zich bij hen
voordeden verder aan te pakken.
Deze brieven hebben vruchten afgeworpen. De
luchtvaartmaatschappijen leggen immers geen
voucher meer op in de plaats van een
terugbetaling en wij ontvangen quasi geen
klachten meer over dit onderwerp. Onze diensten
werken nu aan een sensibilisering van de
luchtvaartmaatschappijen zodat zij de tijd die
nodig is om een terugbetaling over te maken aan
de passagiers zouden verkorten.
De Europese Commissie speelt een matigende en
standaardiserende rol tussen de staten. Onze
diensten zijn ook in continu overleg met hun
evenknie in de andere lidstaten van de Unie,
waarvan velen een vergelijkbare aanpak als die
van België hebben gehanteerd.
Dit overleg wordt ook gecoördineerd en de aanpak
van alle lidstaten wordt gemonitord op het niveau
van de Europese Commissie. Er is momenteel
nog geen overeenstemming tussen de lidstaten
om de Europese verordening op structurele wijze
te wijzigen of te vervangen.
Een dergelijke wijziging zou verschillende
problemen inzake de naleving van de
passagiersrechten echter ten goede moeten
komen. De werkzaamheden over dit onderwerp,
die reeds voorafgaand aan de huidige
gezondheidscrisis zijn aangevat, werden echter
tijdelijk on hold geplaatst. De Commissie heeft ook
aanbevolen om rekening te houden met de
goodwill en de financiële situatie van de
maatschappijen om te beslissen of sancties
aangewezen zijn. Als minister verantwoordelijk
voor het luchtvervoer zal ik bij de Europese
autoriteiten niet nalaten erop toe te zien dat de
bescherming van de rechten van de burgers
blijvend correct wordt toegepast, rekening
houdend met de moeilijkheden in de
luchtvaartsector.
Anneleen Van Bossuyt (N-VA): Mijnheer
de minister, bedankt voor uw antwoord. Ik ben
alleszins al blij dat u zelf antwoordt en niet het
probleem doorschuift naar de staatssecretaris
voor Consumentenzaken. Dat is al een hele stap
vooruit in vergelijking met uw voorganger.
Ik denk dat wij inderdaad allemaal begrip kunnen
opbrengen voor de moeilijkheden waarin de
luchtvaartmaatschappijen zich bevinden. Dat mag
echter geen excuus zijn voor de niet-naleving van
de consumentenrechten. U begon uw betoog met
te zeggen dat de bestaande Europese wetgeving
niet is gemaakt in de wetenschap van een
pandemie zoals we die nu beleven. Op het einde
van uw betoog stelt u daartegenover wel dat op
Europees niveau al is beslist dat er van een
structurele wijziging van die wetgeving geen
sprake kan zijn. Dat betekent dat die wetgeving
voor de volle honderd procent van kracht blijft en
dat consumenten, passagiers, wel degelijk gebruik
kunnen maken van hun daarin omschreven
rechten.
U zei dat de diensten 2.707 dossiers behandeld
hebben, wat een heel groot aantal is. Ik schrok er
wel wat van dat u zei dat uw diensten geen
klachten meer hebben ontvangen sinds uw
diensten de luchtvaartmaatschappijen hebben
gecontacteerd. Dat is heel vreemd, aangezien ik
wel nog altijd veel klachten ontvang. Er mag
volgens mij dus nog wel een tandje bijgestoken
worden. Het zal alleszins van nabij moeten
worden opgevolgd dat de
luchtvaartmaatschappijen de consumenten geven
waar zij recht op hebben, nogmaals, met alle
begrip voor de moeilijkheden waarin de
luchtvaartmaatschappijen zich bevinden. Ik kan
mij indenken dat het over erg veel aanvragen
gaat. Toch hoop ik dat u er als minister van
Mobiliteit op staat dat ieder zijn rechten ten volle
kan laten gelden