Recordaantal klachten over bel-me-niet-meer-lijst

Door Anneleen Van Bossuyt op 7 december 2023, over deze onderwerpen: Consumentenbescherming
Anneleen Van Bossuyt

Vorig jaar waren er 9.677 klachten voor ongewenste reclame-oproepen bij mensen die zich registreerden op de bel­-me­-niet-meer-lijst. Het hoogste aantal klachten sinds de start van de Bel-me-niet-meer-lijst in 2015. Vooral de energiesector lijkt de regeling naast zich neer te leggen. “Wie zich laat registreren heeft dus vandaag géén garantie om niet lastig gevallen te worden”, stelt N-VA-Kamerlid Anneleen Van Bossuyt. “Het systeem schiet zijn doel dus voorbij.”

De regering-De Croo belooft al sinds begin deze legislatuur maatregelen opdat de “Bel-me-niet-meer”-lijst effectief zou werken, maar de regeling die voorligt, brengt weinig zoden aan de dijk. “Het grootste verschil met het huidige systeem is dat operatoren nu worden verplicht om hun gebruikers te informeren over de mogelijkheid dat zij zich op elk ogenblik kunnen verzetten tegen het gebruik van hun nummer voor marketingdoeleinden. Dat is echter niet voldoende aangezien het voornaamste probleem is dat ondernemingen die aan directe marketing doen de lijst niet naleven”, duidt Van Bossuyt.

N-VA pleit dan ook voor een totale ommekeer. “Een opt-in in plaats van een opt-out systeem. Dat betekent dat je enkel reclametelefoontjes kan krijgen als je expliciet aangeeft dat je ze wil ontvangen. Vandaag bestaat deze regeling al in Nederland en Duitsland. Waar wachten wij dan op?”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is