Prijs voor voedingsmiddelen opnieuw gestegen – N-VA vraagt actie

Door Anneleen Van Bossuyt op 23 december 2020, over deze onderwerpen: Consumentenbescherming, e-commerce
Klant in supermarkt

De prijzen voor levensmiddelen in België zijn het afgelopen jaar opnieuw flink gestegen. Zo blijkt uit het antwoord van minister voor Economie Dermagne op een vraag van N-VA-Kamerlid Anneleen Van Bossuyt. “Het is hoog tijd dat de regering actie onderneemt zodat de hoge supermarktprijzen in ons land structureel worden aangepakt”.

Corona-effect op Belgische prijzen

Het is sinds jaren dat de supermarktprijzen in ons land hoger liggen dan in onze buurlanden. Sinds de coronacrisis, lijkt deze evolutie nog versterkt. Om meer zicht te krijgen op het corona-effect op de Belgische prijzen, informeerde N-VA-Kamerlid Anneleen Van Bossuyt bij minister van Economie Dermagne naar de evolutie van prijsstijgingen het afgelopen jaar.

Uit het antwoord van de minister blijkt dat de prijs voor auto’s enerzijds en computers en randapparatuur anderzijds respectievelijk steeg met 2,5% en 5,5%. Prijsstijgingen die de consument rechtstreeks raken. De prijs voor onbewerkte levensmiddelen zoals fruit en groenten is dit jaar al met 6,6% gestegen, de prijs voor bewerkte levensmiddelen (denk hierbij aan snacks, drank, kant-en-klare voeding, enz.) met 2,1%. Volgens minister Dermagne lijkt dit relatief weinig te maken te hebben met de gezondheidscrisis, maar hij geeft toe dat het verbod op kortingen tijdens de lockdownperiode zeker een opwaarts effect heeft gehad op de prijzen van sommige producten.

Van Bossuyt vroeg de minister eveneens om een alomvattend onderzoek in te stellen naar de prijsstijgingen in ons land en dit voor alle sectoren. “Op die manier kan bepaald worden waar de problemen zich situeren en kan de overheid gericht ingrijpen”. De minister ging echter niet in op deze vraag.

Nood aan structurele oplossing

Van  Bossuyt: “De coronacrisis heeft de supermarktprijzen onmiskenbaar de hoogte ingejaagd. Maar helaas zijn de prijzen al enkele jaren aan een stijgende trend bezig. Een studie van het Prijzenobservatorium van 2017, dus voor de coronacrisis, toont aan dat de Belgische consument gemiddeld 13,4% meer betaalt voor identieke producten dan de Duitse consument,  12,9% dan Nederlandse consumenten en 9,1% meer dan de Franse consument”. De reden hiervoor is volgens Van Bossuyt te vinden bij onderliggende factoren specifiek voor ons land, zoals de weinig flexibele arbeidswetgeving.

“Een belangrijke oorzaak voor de hoge supermarktprijzen is de strenge regulering in België. Onze wetgeving is niet aangepast aan de 21e eeuw, terwijl onze buurlanden daar al verdere stappen in hebben gezet. Denk bijvoorbeeld aan de groeiende industrie van de e-commerce, die door onze Belgische wetgeving wordt tegenhouden, terwijl ze deze juist zou moeten faciliteren. Ook de regelgeving i.v.m. distributiecentra is veel flexibeler in Nederland. Ketens zoals Albert Heijn en Jumbo, wiens distributiecentra zich in Nederland bevinden, zijn daardoor niet onderworpen aan dezelfde spelregels als onze Belgische supermarkten”, zegt Van Bossuyt.

Van Bossuyt haalt bovendien het probleem aan van het gebrek aan concurrentie op onze markt: “Volgens een studie van de OESO hoort de Belgische retailsector tot de vijf minst concurrentiële van Europa. Nochtans is een open en concurrentiële marktomgeving een essentiële voorwaarde om tot een groter aanbod, betere dienstverlening en lagere prijzen voor de consument te komen.”

Duurzame verlaging van de supermarktprijzen

De N-VA-diende begin dit jaar al een resolutie in, waarbij ze een reeks oplossingen naar voren schuift die moeten zorgen voor een duurzame verlaging van onze supermarktprijzen.