N-VA wil overstap naar andere autoverzekeraar makkelijker maken

Door Anneleen Van Bossuyt op 10 januari 2022
©  belgaimage - Anneleen Van Bossuyt

N-VA wil dat de overstap naar een nieuwe autoverzekeraar volledig wordt geregeld door de nieuwe verzekeraar en wil zo de consument ontzorgen. Dergelijke uniforme opzegservice bestaat al in de telecom- en energiesector. N-VA wil de autoverzekeringssector nu aan dat lijstje toevoegen. N-VA-Kamerlid Anneleen Van Bossuyt: “Het overdragen van een autoverzekering naar een andere verzekeraar is iets dat veel mensen afschrikt, terwijl het net zo gemakkelijk mogelijk moet gemaakt worden voor de consument om over te stappen naar de voor hem beste autoverzekeraar”.

Een klacht op vijf betreft  fouten in opzeg

Als consument kan je vrij kiezen bij welke verzekeraar je een autoverzekering aangaat. Uit gemak blijft men vaak echter jaren trouw aan dezelfde verzekeraar, ook wanneer die intussen niet meer het beste of goedkoopste aanbod heeft. Veel mensen zien er namelijk tegenop om van verzekeraar te veranderen, voornamelijk door de omslachtige administratie en de complexiteit van de verzekeringssector.

Van Bossuyt: “En dat is niet onterecht. Zo blijkt uit gegevens van de Ombudsman van de Verzekeringen dat één op vijf klachten in autoverzekeringen handelt over tekortkomingen of fouten in de opzeg. Verzekeringsondernemingen of -tussenpersonen stellen hun nieuwe klanten gerust over het feit dat ze de nodige stappen zullen zetten voor de opzeg van het contract bij de vorige verzekeraar, wat ze dan uiteindelijk niet doen. Soms werd de oude verzekeraar niet gecontacteerd. In andere gevallen waren er fouten in de datum van de opzeg van het vorige contract of de datum van inwerkingtreding van het nieuwe contract.”

Niet verzekerd of dubbel verzekerd

Het gebrek aan coördinatie tussen verzekeraars kan leiden tot een ‘lacune’ in dekking voor de consument, of wat frequenter voorkomt, een dubbele verzekering. De consument moet dan dubbele premies betalen, enerzijds een premie aan zijn nieuwe verzekeraar en anderzijds een premie aan zijn oude verzekeraar waar hij al geldig is verzekerd.

Ontzorgen en meer concurrentiële prijzen

N-VA pleit daarom voor een uniforme overstapservice, zoals die ook al in de telecom- en energiesector bestaat. Hierbij is het de nieuwe verzekeraar die de overstap volledig moet regelen, met inbegrip van de opzeg bij de oude verzekeraar. 

“Zo zorgen we voor een vlotte overstap, waarbij de consument zich geen zorgen hoeft te maken over het wegvallen van zijn dekking of dubbele premie. Daarnaast wordt het ook gemakkelijker voor de consument om op geregelde tijdstippen op zoek te gaan naar het beste aanbod op de markt en om zo voordeligere tarieven te bekomen”, besluit Van Bossuyt.

Consumenten die dat zouden wensen, kunnen uiteraard nog steeds zélf de opzeg en overstap regelen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is