U bent hier
N-VA vraagt banken overschrijvingen te controleren om fraude tegen te gaan
“Iedere week is er minstens één melding van een slachtoffer van een frauduleuze overschrijving en dat is er telkens één te veel.” Kamerlid Anneleen Van Bossuyt vraagt dat banken overschrijvingen beter screenen om fraude te voorkomen. De afgelopen jaren kreeg de economische inspectie 345 meldingen van fraude bij overschrijvingen.
Vervalste facturen
Malafide mensen vervalsen soms de inhoud van facturen. Gevolg: de nietsvermoedende klant betaalt ter goeder trouw niet zijn schuldeiser, maar de vervalser. Daarom wil Kamerlid Van Bossuyt een betere controle op overschrijvingen, zoals in Nederland al gebeurt.
IBAN versus schuldeiser
In Nederland voerden de banken in 2017 vrijwillig een ‘IBAN-naamchecksysteem’ in. De bank controleert of de opgegeven naam van de schuldeiser overeenkomt met het opgegeven IBAN-nummer. Is dat niet het geval, dan verschijnt een pop-up, die de klant erop wijst wordt dat er mogelijk iets niet klopt. Het is dan aan de klant om te beslissen of hij de transactie voortzet.
Tikfouten detecteren
Ook is het de bedoeling om simpele tikfouten te detecteren, wat met het sterk toenemende aantal mobiele overschrijvingen steeds vaker zal voorkomen. “Daarom vragen we de banken om het Nederlandse controlesysteem ook bij ons in te voeren. Als het daar kan, waarom dan niet bij ons?”