Kleine online spelers beter beschermd tegen internetreuzen

Door Anneleen Van Bossuyt op 6 december 2018, over deze onderwerpen: Economie, Europees beleid
Smartphone met apps van internetreuzen

Kleine online spelers krijgen meer middelen om zich te verdedigen en een eerlijke behandeling te vragen wanneer ze in contact komen met internetreuzen. Dat besliste de commissie Interne Markt van het Europees Parlement. Online rankings, concurrentievervalsing en klachtendiensten moeten veel transparanter. Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt is als voorzitster van die commissie nauw betrokken bij de nieuwe wetgeving. “De online economie mag niet het Wilde Westen zijn”, zegt Anneleen Van Bossuyt.

Chatbots en veelgestelde vragen

Handelaars die actief zijn op een platform, hebben het vaak moeilijk om contactgegevens terug te vinden of om informatie te krijgen. “Als je een verblijf aanbiedt op een platform als Airbnb, moet het eenvoudig zijn om de klantendienst te contacteren wanneer je advertentie offline wordt gehaald of wanneer je een verkeerde review krijgt. Met deze wetgeving kunnen platformen zich niet meer verstoppen achter chatbots of veelgestelde vragen”, legt Europarlementslid Van Bossuyt uit.

Vrijheid van de kleine ondernemer

De nieuwe regels benadrukken de vrijheid van de kleine ondernemer. “Vroeger was het erg moeilijk voor kleinere spelers om bepaalde voorwaarden te onderhandelen. Het was David tegen Goliath. Met deze wetgeving worden bepaalde absurde zaken rechtgezet. Zo kunnen kleine hotels op hun eigen website zelf hun prijs bepalen en zijn ze niet meer met handen en voeten gebonden aan platformen zoals booking.com”, verduidelijkt Anneleen Van Bossuyt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is