U bent hier
Klachten grensoverschrijdende handel op vijf jaar bijna verdubbeld
Het aantal klachten bij het Europees Centrum voor de Consument België is de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-Kamerlid Anneleen Van Bossuyt opvroeg bij staatssecretaris voor Consumentenzaken De Bleeker.
Grensoverschrijdende handel is vandaag niet meer weg te denken. Steeds meer Belgen doen aankopen in andere lidstaten van de Europese Unie en ook buitenlandse consumenten vinden hun weg naar Belgische bedrijven. Het kan gaan om de aankoop van goederen, maar ook vluchten, een huurauto enz. Maar bij problemen is het voor de consument vaak moeilijker om een oplossing af te dwingen. Daarvoor werd o.a. in elke Europese lidstaat een Europees Centrum voor de Consument opgericht, dat instaat voor advies en bemiddeling bij problemen bij grensoverschrijdende handel.
Het afgelopen jaar, met de gevolgen van de coronacrisis, bereikte het aantal vragen en klachten bij het ECC een absoluut hoogtepunt, weet N-VA-Kamerlid Anneleen Van Bossuyt.
“Het aantal dossiers bij het ECC steeg tussen 2016 en 2020 van 9.374 in 2016 naar 17.933 in 2020. Een stijging met wel 91%. Tegelijk werd de jaarlijkse financiering van het ECC met amper €2000 verhoogd. Op deze manier is het onmogelijk voor het ECC om de consument op goede wijze te kunnen bijstaan”.
Van Bossuyt vraagt dat de middelen voor het ECC verhoogd worden zodat ze tegemoet komen aan de werklast. “Enkel op die manier kunnen we de Belgische consument voldoende beschermen”, besluit Van Bossuyt.