Internetreuzen moeten kleine spelers respecteren

Door Anneleen Van Bossuyt op 6 december 2018, over deze onderwerpen: Betere regelgeving, Consumentenbescherming, e-commerce, Groei, jobs en competitiviteit, Interne markt, Economie, Europees beleid
Anneleen  Van Bossuyt

Vandaag nam de commissie Interne Markt van het Europees Parlement een beslissende stap in het beschermen van bedrijven die online actief zijn. Kleine online spelers krijgen meer middelen om zich te verdedigen en een eerlijke behandeling te vragen wanneer ze in contact komen met internetreuzen. Online rankings, concurrentievervalsing en klachtendiensten moeten veel transparanter. De online economie mag niet het Wilde Westen zijn.

Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt is voorzitter van de commissie Interne Markt en nauw betrokken bij het dossier: “Met deze wetgeving doen we een aanzet voor meer rechten voor kleine spelers op de onlinemarkt. Het is goed voor de concurrentie en de consument dat de kleine spelers niet onder de voet gelopen worden.”

De wetgeving die vandaag is goedgekeurd, geeft de kleine spelers meer inzicht in hun rechten wanneer ze gebruik maken van online diensten van grote techspelers. Van Bossuyt: “Een kleine Gentse ondernemer die bijvoorbeeld op bol.com zijn producten aanbiedt, moet meer zicht hebben op de promotie en de zichtbaarheid van zijn product op het platform en welke procedure hij kan volgen in geval van klachten.”

Handelaars die actief zijn op een platform, hebben het vaak moeilijk om contactgegevens terug te vinden of om informatie te verkrijgen. Van Bossuyt: “Als je een verblijf aanbiedt op een platform als Airbnb, moet het eenvoudig zijn om de klantendienst te contacteren wanneer je advertentie offline gehaald wordt of een verkeerde review krijgt. Met deze wetgeving kunnen platformen zich niet meer verstoppen achter chatrobots of FAQ om concrete problemen op te lossen. Ze moeten de belangen van de aanbieders op hun website serieus nemen.”

De nieuwe regels benadrukken zo veel mogelijk de vrijheid van de kleine ondernemer. Uiteraard mogen de grotere spelers nog altijd bepaalde voorwaarden opleggen om actief te zijn op hun platform. Van Bossuyt: “Vroeger was het erg moeilijk voor kleinere spelers om bepaalde voorwaarden te onderhandelen. Het was David tegen Goliath. Met deze wetgeving worden bepaalde absurde zaken rechtgezet. Zo kunnen kleine hotels op hun eigen website zelf hun prijs bepalen en zijn ze niet meer met handen en voeten gebonden aan platformen zoals booking.com.”

Het is nu aan het voltallige Europees Parlement en de lidstaten om samen een akkoord te bereiken over deze nieuwe regels.