Hernieuwbare energie is nodig, maar opletten voor de onvoorziene kosten

Door Anneleen Van Bossuyt op 14 december 2015, over deze onderwerpen: Energie, Europees beleid, Europees Parlement

Anneleen Van Bossuyt pleit in het Europees Parlement voor hernieuwbare energie, maar geeft aan dat we ons zeker ook bewust moeten zijn van de onvoorziene kosten die hieraan verbonden zijn.

"Hoe meer hernieuwbare energie we produceren, hoe meer we de bestaande netten belasten met pieken en dalen in bevoorrading. Om dit te neutraliseren hebben we nood aan betere verbindingen tussen de lidstaten. Daarnaast moeten we, indien we hernieuwbare energie eerlijke kansen willen geven, ook zo snel mogelijk de markt haar werk laten doen en deze bijvoorbeeld niet laten vervalsen doordat lidstaten één technologie subsidiëren."

Van Bossuyt merkt ook op dat een groter aanbod aan hernieuwbare eveneens inhoudt dat het verbruikspatroon van de consument aangepast moet worden omwille van de onstabiele bevoorrading. Ten slotte is er dringend nood aan energieopslag, als we de 2020 en 2030 doelstellingen willen bereiken.