Groen licht voor digitaal Europa

Door Anneleen Van Bossuyt op 7 mei 2015, over deze onderwerpen: Groei, jobs en competitiviteit, Interne markt, Europees Parlement, Innovatie
Anneleen Van Bossuyt

Eurocommissaris Andrus Ansip (Digitale Interne Markt) heeft vandaag zijn langverwacht strategisch plan voor een digitaal Europa voorgesteld. Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA) wijst op het belang ervan: 'Een goede werking van de digitale interne markt staat in dit voorstel centraal en is cruciaal als we jobs willen creëren en investeringen stimuleren.'

Het plan van Ansip bestaat uit vijftien initiatieven en behandelt onder meer online aankopen, copyright en regelgeving voor telecombedrijven. Online aankopen zijn in volle expansie. Zo was e-commerce het voorbije jaar goed voor een kwart van de totale handel. De Europese Unie wil inzetten op betere bescherming van de consument. Als je een paar schoenen online koopt van een Pools bedrijf dan moet je als consument dezelfde garanties krijgen als wanneer je dat bij Zalando uit Duitsland zou doen.

Voor Van Bossuyt (N-VA) levert het streven naar meer digitalisering voor zowel de consument als de industrie voordelen op: 'We kunnen de komende vijf jaar maar liefst 415 miljard euro besparen door in te zetten op meer digitalisering. Zo leverden maatregelen om meer gebruik te maken van elektronische in plaats van papieren facturatie 18,8 miljard euro op tussen 2007 en 2012.'

Het is voor de eurocommissaris echter een hele opgave om met de belangen van alle betrokkenen (consumenten, productiehuizen, telecomoperatoren,...) rekening te houden.

Van Bossuyt: 'Als consument wil je bijvoorbeeld de laatste aflevering van Downtown Abbey bekijken wanneer die uitgezonden wordt in het Verenigd Koninkrijk. Helaas kan je illegale kopieën al snel online vinden. Voor de makers van deze series is dit uiteraard nadelig. Zij willen hun serie aan de verschillende lidstaten verkopen, illegale kopieën voorkomen en zo hun gemaakte investeringen terugverdienen.'

Daarom zal Van Bossuyt inzetten op een evenwichtig akkoord waarbij Europa de rechten van de consument maximaal beschermt zonder de concurrentiepositie van onze bedrijven aan te tasten: 'Europa moet een allesomvattende benadering hanteren met aandacht voor de bescherming van de consument, maar zeker ook met respect voor de principes van de interne markt en de belangen van de creatieve sectoren.'

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is