U bent hier
Geen verplichte Europese verzekering voor e-bikes

“Nieuwe vervoersmiddelen zoals elektrische fietsen vormen een alternatief voor de auto en verdienen een duwtje in de rug. Een door Europa verplichte verzekering zou potentiële kopers kunnen afschrikken.” Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt reageert opgelucht op de beslissing van de Commissie Interne Markt en Consumentenbescherming van het Europees Parlement dat Europa geen verplichte verzekering mag opleggen voor e-bikes, Segways en elektrische steps. Van Bossuyt is voorzitter van die commissie.
Brug te ver
De Europese Commissie wil eigenaars van onder andere e-bikes, Segways en elektrische steps een verplichte aansprakelijkheidsverzekering opleggen, zoals dat voor auto’s het geval is.“Voor een aantal voertuigen met een groter impactrisico is zo’n Europese verzekeringsplicht te verantwoorden. Voor auto’s, bijvoorbeeld. Want vooraleer zij op de markt kunnen komen, moeten zij een aantal Europese testen doorstaan. Maar voor e-bikes, Segways en elektrische steps met beperkt impactrisico en lage autonome snelheid is dat een brug te ver”, argumenteert Europarlementslid Van Bossuyt.
Bescherming als uitgangspunt
De lidstaten zijn vrij om zelf verzekeringen op te leggen. Dat is opportuun voor nieuwe transportvormen die hogere snelheden halen dan 25 kilometer per uur. Voor bromfietsen die even snel kunnen rijden, geldt die verplichting al. “Ook voor de nieuwe transportmiddelen zou dit referentiepunt kunnen gelden. Lidstaten moeten nadenken over de mogelijke veiligheidsrisico’s die met de nieuwe transportvormen gepaard gaan. De bescherming van de gebruikers van deze nieuwe transportmiddelen en andere weggebruikers moet het uitgangspunt zijn”, besluit Anneleen Van Bossuyt.