Eurorealisme in het energie-debat

Door Anneleen Van Bossuyt op 24 november 2015, over deze onderwerpen: Energie, Groei, jobs en competitiviteit, Onderzoek, Europees Parlement

Anneleen Van Bossuyt pleit in het Europees Parlement voor Eurorealisme in het energie-debat.

“Willen we de klimaatdoelstelling halen? Willen we groene energie? Willen we onafhankelijk zijn op vlak van energie? Het antwoord luidt drie keer ja. Maar we moeten ook realistisch zijn. We hebben nood aan een ambitieus maar vooral realistisch beleid. Vlaanderen doet het momenteel goed. Maar er zijn limieten voor onze kleine en dichtbevolkte regio. Ons potentieel ligt op zee. Maar offshore windenergie is erg duur. Wie zal dit betalen? Schuiven we de rekening opnieuw door naar de consument?”

Voor Van Bossuyt betekent eurorealisme eveneens de juiste prioriteiten weten te kiezen. Zo benadrukt ze dat, met het oog op  2020 en 2030, de volatiliteit van hernieuwbare energie vraagt om meer verbindingen tussen de lidstaten en voor de ontwikkeling van nieuwe opslagmogelijkheden.