Europese luchtvaartstrategie gemiste kans

Door Anneleen Van Bossuyt op 16 februari 2017, over deze onderwerpen: Consumentenbescherming, Interne markt, Europees Parlement, Luchtvaart

Anneleen Van Bossuyt, Europees Parlementslid voor de N-VA, is teleurgesteld in het finale rapport over de Europese luchtvaartstrategie.

“Vandaag worden passagiers vaak in het ongewisse gelaten als ze problemen ondervinden met hun vliegtuigreis. Waar kan men een klacht indienen? Wie kan hen aan de meest up-to-date informatie helpen? Als IMCO-verantwoordelijke voor dit dossier, had ik aanpassingen aangebracht om net deze elementen te verbeteren. Jammer genoeg is gebleken dat men hiervoor in het finale rapport geen gehoor heeft”.

Daarnaast moet wie online of offline een vliegtuigreis boekt, op de hoogte zijn van rechten en plichten, vindt van Bossuyt. “Consumenten misleiden door een eindprijs te presenteren die aanzienlijk verschilt van de prijs die de consument bij het begin van een boeking te zien krijgt, is uit den boze. Maar ook dit wordt niet aangepakt”.

Ten slotte, heeft men in dit rapport te weinig aandacht voor het veiligheidsaspect. “Inzetten op nieuwe controletechnologieën met een versterkte rol voor het Europese Luchtvaartveiligheidsagentschap en proportionele straffen voor wie zich niet aan de standaarden houdt, draagt nochtans bij aan een veiligere reisomgeving en kortere reistijd.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is