Europa versterkt consument tegen oneerlijke online handelspraktijken

Door Anneleen Van Bossuyt op 17 april 2019, over deze onderwerpen: Europees beleid

Het Europees Parlement heeft vandaag nieuwe regels goedgekeurd om consumenten beter te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken online. Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt: “Een modernisering van de huidige regels was broodnodig, want een groot deel liep achter op de snelle digitale ontwikkelingen.”

Betrouwbaarheid is cruciaal

Steeds meer mensen kopen producten op eBay of bol.com of maken gebruik van websites die een groot aantal producten vergelijken. De betrouwbaarheid van reviews op zulke sites is cruciaal, maar toch zijn de mechanismes die erachter schuilgaan vaak onduidelijk. Dat werkt misbruik in de hand. Anneleen Van Bossuyt: “Valse reviews misleiden de consument. Dat wordt strafbaar. Websites moeten ook meer informatie geven over de volgorde van de zoekresultaten en of er betaald werd om een hogere plaats in de ranking te krijgen. Die transparantie zal de consument beter beschermen en vooral het vertrouwen bij online aankopen vergroten.”

Essentiële informatie

Websites zullen ook meer essentiële informatie moeten bieden, nog voor de aankoop is afgerond. Het gaat bijvoorbeeld om het telefoonnummer en het e-mailadres van de handelaar. “Op online platformen wordt vaak zowel door het platform zelf als door derde partijen verkocht. De consument weet daardoor niet altijd bij wie hij terecht kan als er iets misloopt. Vanaf nu moeten websites aangeven wie verantwoordelijk is voor de verkoop en of de Europese consumentenwetgeving erop van toepassing is. Dit moet meer duidelijkheid bieden en geschillen vermijden”, stelt EuroparlementslidVan Bossuyt. 

Shoppen zonder grenzen

De nieuwe regels zijn bijzonder streng voor wie consumenten bewust misleidt. Wie dat toch doet, kan een boete krijgen van minstens vier procent van de jaarlijkse omzet. Zo moet bij kortingen voortaan de goedkoopste prijs vermeld staan die het product had tot minstens een maand voordien.  Een ander voorbeeld is de problematiek rond festivaltickets. Het omzeilen van ticketlimieten door bepaalde software om de tickets vervolgens aan woekerprijzen door te verkopen, zal niet langer kunnen. “Valse kortingen komen maar al te vaak voor. Het is een heel sluwe manier om klanten om de tuin te leiden, een subtiele vorm van oplichterij. Het is goed dat hier op Europees niveau eindelijk paal en perk wordt aan gesteld. Enkel zo zal het consumentenvertrouwen groeien want online shoppen kent geen landsgrenzen”, besluit Anneleen Van Bossuyt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is