Europa schaft geoblocking af: online aanbod voor consument wordt pak ruimer

Door Anneleen Van Bossuyt op 21 november 2017, over deze onderwerpen: Consumentenbescherming, Digitalisering, e-commerce, Groei, jobs en competitiviteit, Industrie, Interne markt, Europees Parlement
Anneleen Van Bossuyt

Zonet hebben onderhandelaars van het Europees Parlement en de Raad een akkoord bereikt over de nieuwe regels tegen geoblocking. Die moeten ervoor zorgen dat het beperken van online toegang tot goederen en diensten gebaseerd op de geografische locatie van de gebruiker, binnenkort verdwijnt. Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA), die een van de hoofdonderhandelaars was, beschouwt dit als een mijlpaal voor de Europese interne markt: “Dankzij dit akkoord zullen de Europese consumenten kunnen genieten van een ruimer en vaak goedkoper online aanbod aan goederen en diensten. Bedrijven kunnen dan weer profiteren van een bredere klantenbasis en zullen bovendien niet op de hoogte moeten zijn van de wetgeving van alle Europese lidstaten. Dit is een win-winsituatie voor alle betrokken partijen.”

De nieuwe regels gelden in principe (*) voor alle goederen en diensten die online worden verkocht. Van Bossuyt: “Dan denk ik bijvoorbeeld aan tickets voor pretparken, huurwagens, kledij, ... Zo zal een Vlaming die een weekendje Euro Disney wil boeken via een Franse website om van goedkopere prijzen te kunnen genieten, dit binnenkort eindelijk probleemloos kunnen doen. Consumenten moeten vrij kunnen shoppen. Ze mogen in hun zoektocht naar de beste aanbiedingen niet gehinderd worden door obstakels, zoals het automatisch omgeleid worden naar websites uit hun eigen land. Dergelijke praktijken horen niet thuis in een eengemaakte interne markt.”

Bovendien bevat het akkoord voorzorgsmaatregelen die ervoor moeten zorgen dat bedrijven niet de consumentenregels van alle lidstaten moeten kennen. Dat zou anders de doodsteek kunnen betekenen voor heel wat van onze kmo's. Van Bossuyt: “Een Belgische online webwinkel kan perfect beslissen om zich actief te richten op specifieke markten zoals de Franse of de Duitse markt. Wil echter een Nederlandse klant iets via die Belgische winkel kopen en van de dienst na verkoop genieten, dan kan dat ook. Maar de Belgische winkel zal simpelweg de Belgische consumentenwetgeving kunnen toepassen. Dat stimuleert onze kmo’s om in andere lidstaten online te verkopen en vergroot hun potentieel bereik.”

De nieuwe regels zullen eind 2018 in werking treden. “Net op tijd voor de kerstinkopen van volgend jaar,” lacht van Bossuyt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is