Europa investeert te weinig in veiligheid en migratie

Door Anneleen Van Bossuyt op 1 december 2016, over deze onderwerpen: Betere regelgeving, Europees project, Begroting van de EU, Europees Parlement

Het Europees Parlement heeft de EU-begroting voor 2017 goedgekeurd. De N-VA-delegatie stemde tegen en is teleurgesteld in de Europese beleidskeuzes: ‘De EU investeert onvoldoende in de uitdagingen van vandaag, zoals de aanpak van migratie en veiligheid, terwijl de burger wel voor onzinnigheden blijft betalen. Europa bevindt zich in zwaar weer, dus had ik vandaag van de klassieke fracties een signaal verwacht dat dit zo niet meer verder kan. Helaas, men kiest voor een simpele verderzetting van het huidige beleid. Een zwak beleid zonder duidelijke focus dat de burger nauwelijks smaken kan,’ zegt Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt.

Nog geen 10% van het EU-budget zal in 2017 besteed worden aan maatregelen om het veiligheidsbeleid te versterken en het asielbeleid onder controle te brengen. ‘Simpelweg onvoldoende,’ vindt Europarlementslid Sander Loones. ‘Europa investeert slechts 2,7% van zijn middelen aan maatregelen om de veiligheid te versterken. De burgers verwachten nochtans dat Europa samen met de lidstaten onze samenleving zo maximaal mogelijk tegen terreur beschermt. Daarom ben ik ontgoocheld dat onze voorstellen om Europol en Frontex te versterken, geen meerderheid kregen. De rest van het parlement toont een gebrek aan realiteitszin.’

Ook de verdere steun aan Europese zotternijen, kan op weinig begrip bij N-VA rekenen: ‘In plaats van te focussen op beleidsdomeinen waar het een zichtbare meerwaarde heeft, spendeert de EU liever zuurverdiende burgercenten aan overbodige zaken,’ zegt Van Bossuyt. ‘Dan denk ik aan een gloednieuw museum over de Europese geschiedenis (56 miljoen euro), een eigen limousinedienst voor de Europarlementsleden (jaarlijks 10 miljoen euro) en gratis Interrail-passen voor jongeren (jaarlijks tot 1,9 miljard euro). Wie gedacht had dat de traditionele fracties deze buitensporigheden eindelijk gingen stopzetten, komt vandaag bedrogen uit.’

Het Europees Rekenhof stelt zich overigens stevig vragen bij de manier waarop de EU-begroting jaarlijks tot stand komt en pleit voor een uitgebreid uitgavenonderzoek. Van Bossuyt: ‘Meer dan 80 procent van de uitgaven voor de periode 2014-2020 is immers al vastgelegd en staat slechts sporadisch ter discussie. Zo werd het grootste deel van de uitgaven voor 2017 al voorgesteld in...2013. Nieuwe uitdagingen krijgen hiermee nooit de middelen die ze vergen. Voor de geloofwaardigheid van het EU-budget moet Europa naast het stellen van nieuwe prioriteiten ook afscheid kunnen nemen van oude prioriteiten. Deze begroting bewijst echter jammer genoeg het tegendeel.’