De Europese Commissie voert gratis interrail-pas terecht af

Door Anneleen Van Bossuyt op 7 februari 2017, over deze onderwerpen: Europees project, Europees Parlement
Gratis Interrail-pas houdt 21.000 jongeren weg van Erasmus-uitwisseling

De Europese Commissie voert het idee voor een gratis Interrail-pas voor alle Europese 18-jarigen af. De christendemocratische EVP-fractie haalt hiermee bakzeil met hun voorstel. “De Commissie heeft de rekening gemaakt en vastgesteld dat de geraamde kostprijs 2 miljard euro per jaar zou bedragen, wat nog hoger is dan eerst ingeschat. Een absurd idee zonder duidelijke meerwaarde, dat ik bij de lancering in september al afschoot. Ik ben tevreden dat de Commissie nu mijn oordeel overneemt,” zegt Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA).

Volgens de Commissie zou deze Interrail-pas niet het gewenste effect hebben. “De Commissie erkent dat niet de gemiddelde jongere zal bereikt worden, maar de bemiddelde. Ze bestempelt het als ‘een oneerlijk voordeel voor rijke jongeren die zich de accommodatie kunnen veroorloven’. Hiermee bereiken deze gratis treintickets het juiste spoor: een doodlopend. Dit kostelijke gratisverhaal was niet meer dan een lompe poging om de zieltjes van Europese jongeren te winnen. Doorzichtig en misplaatst, zeker in deze tijden waarin iedereen de tering naar de nering moet zetten.”

De Commissie leert echter niet uit haar fouten, volgens Van Bossuyt: “Terwijl de Commissie de gratis Interrail-pas afvoert, wil ze nu jaarlijks 2,5 miljoen euro besteden aan schooluitstappen voor een select clubje scholen. Ik blijf ervoor pleiten dat er meer geld naar de verdere verbreding van Erasmus moet gaan en dat er geïnvesteerd moet worden in opleidingen en stages voor jongeren. Tussen 2014 en 2020 zullen naar schatting 2 miljoen studenten uit het hoger onderwijs er gebruik van maken. Europa moet het belastinggeld besteden aan projecten met een duidelijke meerwaarde. Enkel zo kan ze de burger overtuigen.”

Manfred Weber, de leider van de EVP-fractie, kondigde alvast aan om deze dure grap toch door te willen duwen. Van Bossuyt: “Dit bewijst nog maar eens dat de eurotraditionele fracties niet de juiste prioriteiten kiezen. Ze zijn er blijkbaar echt van overtuigd dat ze hiermee een Europees gevoel bij jongeren kunnen opwekken. Met concrete resultaten op het vlak van veiligheid, de aanpak van migratie en het creëren van jobs zouden we echter alle Europese burgers bereiken. Jong en oud.”